Zobrazit předchozí téma :: Zobrazit následující téma |
Autor |
Zpráva |
kozzel
Založen: 3.12.2007 Příspěvky: 200 Bydliště: Plaha
|
Zaslal: út duben 01, 2008 10:09 pm Předmět: |
|
|
No ty jo Alvo ja se tu nechci a a ni nebudu hadat jo, ale proudove vinuti zpetny spinac samozrejmne ma.. (staci se na nej podivat ze). Mrkni do dilenske prirucky k relatkum a zjistis, ze koncovy spinas se nenastavuje jen na napeti ale i na zpetny proud ( ale ne na baterce proboha ale na odporeove zatezi preci). Zkratka fakt nesouhlasim s tim, co pises. Takhle totiz to vetsina lidi nastavi a pak se divi ze pustej svetla a nedobiji to.
Digital ne proto, ze proste na digitalu nevidis histerezi napeti nebo proudu, už VUBEC nevim, jak bys chtel nastavit zpetny proud ( u nasich vozu max 8 A ) digitalem, jak na nem asi odectes maximum (pokud to neni ten s pameti). Zkratka rikam bud vezmete dilenskou priricku a avomet, nebo se do toho nevrtejte a nebo to dejte me a ja to s dilenksou priruckou a avometem seridim. Kdo by neveril velmi rad mu na funkcnim voze Skoda 1200 rv. 54 předvedu, že dynamo nabiji i pri volnobehu, ze pri vybite baterce laduje 12 A, a ze hrave zvladne celou elektroinstalaci ve voze. Takze takhlebych to pojal
S proudovou treti civkou u troj regulatoru se zapojuje odpor do proudoveho vinuti, tim klesa napeti. U dvoucivkoveho se druhy stupen deje pripojenim buzeni na stejny potecnial, cili odbuzenim.. asi sem to napsal blbe. Mas pravdu neni to na kostru, je to potencial dynama.
Jo a Alvo, histereze pri rozepnuti se neuplatnuje prave z duvodu pritomnosti produdove civky, kterou v okamziku, kd yje napeti dynama mensi nez baterky tece proud od baterky k dynamu. Toto je prave tzv, zpetny proud (max 8 A) ktery pusobi opacny magneticky tok v na jhu spinace diky proudove civce!!! Tedy opravdu to neni napetim. Pokud to tak nekdo nastavi, vubec se nedivim, ze mu i pri zvysenem volnobehu sviti kotrolka dobijeni.
A zakladem jsou pocohppitlne vduchve mezery, bez kterych nema smysl nastavovat elektricke hodnoty regulatoru!!
A nastaveni "nabijeni" jak ty pises je uplnej nesmysl. Myslis, ze pokud ti bude vaznout uhlik na dynamu, najdes 14,2 V na baterce? co treba stav baterie, nabiti, atd.... je tu mnhoo vlivu, a prvni veta co se pise pri nastavovan rele je, ze NIKDY se nesmi pouzivat jako reference autobaterie, VZDY regulacni reostat, nastaveny na jmenovite parametry dynama. 100% uspesnot nastaveni je podminena 100% cinnsoti dynama, tedy celkovou GO.
Naposledy upravil kozzel dne út duben 01, 2008 10:17 pm, celkově upraveno 1 krát. |
|
Návrat nahoru |
|
|
PeS
Založen: 16.7.2007 Příspěvky: 111 Bydliště: Bohnice
|
Zaslal: st duben 02, 2008 12:50 am Předmět: |
|
|
Burák: A kde se smí mluvit o těch zakázanejch? Speciálně o těch, co začínaj na písmeno S (bez háčku) Slyšel jsem něco o nějakym spešl fóru, ale nevim, kde je... Dík _________________ všichni jsou blázni, jenom já jsem škodovka;-) |
|
Návrat nahoru |
|
|
LeDocteur
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 1939 Bydliště: Krysočina
|
Zaslal: st duben 02, 2008 5:48 am Předmět: |
|
|
Já osobně školy nemám, tudíž se do odbornejch dišputací pouštět nebudu (hystereze, buzení, bočníky atd. jsou pro většinu účastníků tohoto fóra spíše sprostá slova)...
S tím dynamem si sice taky myslím, že to není pravda - co si pamatuju z dávných dob školních, tak těch 200 W na dynamu je jeho jmenovitý výkon, který dynamo dosahuje až při určitých - a to docela velkých - otáčkách (oproti alternátoru, který dodává proud prakticky hned jak se začne otáčet). Takže se mi moc nezdá, že by na volnoběh dokázalo to dynamo dát třeba 12A - ale nikdy jsem to neměřil, takže fakt nevím.
S digitálním měřákem já osobně problém nemám - má rozsah 20A (pravda jen stejnosměrnej) a bargraph, na kterej sem si celkem zvykl, takže Avomet je pěkně ve vitrínce
Ale hlavně co jsem chtěl říct, že plně souhlasím s Kozzlem, že správně seštelovaný nabíjecí okruh u našich aut zabezpečí jejich bezproblémový provoz. Možná za mrazů ve městě v zácpě se startováním každej kilometr, by mohly bejt problémy, že by se baterka nestačila dobíjet, ale když jezdíme v létě a převážně dlouhý trasy, ani celodenní svícení nemůže dělat problémy - i když je to třeba v mý oktávce docela na hraně (2x45W předek, 2x5W zadek, 2x5W SPZka, 30W zapalování, 30W rádio, 4x5W osvětlení palubky...), nestalo se mi, že bych někdy neměl dost šťávy k nastartování).
Základem jsou podle mě dvě důležitý věci - DOBRÁ baterka a správně napnutej klíňák. Opravdu nemůže bejt problém. Když jsem jel s oktávkou z Polska, tak kdesi za debilníma Pardubicema se mi rozesralo dobíjení (uhlík dynama) a protože bylo nad ránem a byla tma, nechtělo se mi to rozhnětávat na cestě. A ty dvě hodiny domů jsem dojel celkem bez problémů i se svícením - jenom na rezervu z baterky.
Kdo má problémy s dobíjením, tak buď to má opravdu blbě seštelovaný (a protože relátko je mechanické, tak není divu, že se časem samo rozšteluje), nebo má volnej klíňák, nebo má blbou baterku (úplně nejlepší je koupit si novou baterku, nacpat ji do auta, jednou v létě se projet a pak ji tam nechat celej rok... ) _________________ Šel dědeček na kopeček, že zařízne Buráka, kudla se mu v ruce smekla, tak zařízl ČERVINKU. |
|
Návrat nahoru |
|
|
kozzel
Založen: 3.12.2007 Příspěvky: 200 Bydliště: Plaha
|
Zaslal: st duben 02, 2008 7:55 am Předmět: |
|
|
No vida i s Doktorem se shodnem.. kam ten svet speje
Diky za opraveni hrubky to je cunarna to jo no
Jak pises problem s nabijenim proste neni.
Ale na zvyseny volnobeh opraavdu dynamu uz 12 A poda.
Muzu nabidnout ke zmeřeni Jestli mas digital s bargrafem tak snad by to mohlo fungovat, i kdyz zrovna na tuhle cinnost se mi to proste nezda ja nevim no, mas tam indukci, takze spicky po odpojeni, v takovym pripade sem poucenej od odporniku, ze se ma veřik klasickemu magnetoelektrickemu stroji Ale to uz jsou prkotiny.
Proste to spravne nastavit a je po problemu s dobijenim.
Takze vyhodtě alternatory a zpatky na dynama |
|
Návrat nahoru |
|
|
AlvA
Založen: 10.1.2007 Příspěvky: 988 Bydliště: Praha
|
Zaslal: st duben 02, 2008 5:11 pm Předmět: |
|
|
Jo a to sem este zapomel napsat, ze jmenovitej vykon dynama, teda tech 200 nebo 300W jentak neprekrocis, pac ti to vomezi ten regulator, kerej ma na sobe taky pochopitelne tech 200 nebo 300W a podle toho ma nastaveny proudovy vomezeni. Zpetny relatko na sobe zadny proudovy vinuti nema, a esi mi neveris, tak si ho rozeber a kdyz se posere, da se klidne nahradit diodou a funguje to uplne stejne. Jinak samozrejme se da s dynamem jezdit i s rozsvicenejma svetlama, to jako teda pravdu mas, ja sem driv tvrdil vopak, ale tedka sem si v praxi vyzkousel, ze to to dynamo utahne, mam ho na 3 autech. Jinak samozrejme kozzle nemas pravdu vubec v nicem, pac veskery prirucky vetsinou bejvaj uplne na hovno a jediny, co uznavam je praxe. _________________ Pohrebaky nehnijou, to bys mel vedet. |
|
Návrat nahoru |
|
|
dvk
Založen: 24.12.2006 Příspěvky: 146
|
Zaslal: st duben 02, 2008 6:01 pm Předmět: |
|
|
... no právě. Když kozzel říká, že mu to v praxi běhá, pak na tom asi něco bude ... 12A na volnoběh určitě ne, ale 1.2A do baterky při volnoběhu, jak píše, si dovedu představit. |
|
Návrat nahoru |
|
|
kozzel
Založen: 3.12.2007 Příspěvky: 200 Bydliště: Plaha
|
Zaslal: st duben 02, 2008 10:28 pm Předmět: |
|
|
Ty jo Alvine... ja te mel za clovek aco elektrice rozumi ale ted teda vážne nevim.. :/
Ad 1) Kozzel nemá pravdu v ničem... to je jediny co nemužu a ani nechci vyvratit
Ad 2) Bez Teorie neni praxe a naopak. Příručka kterou vlastním se jmenuje: Dílenská říručka regulačních relé PAL, vydáno PAL kroměříž 1961, věřím jí mnohem více než Tobě, zvlášť po tom cos tu napsal za koniny.
Ad 3) Žádné přímé proudové omezení u dvoucívkového relé není, omezení je zkrátka skolněnou charakteristikou tedy ubíráním napětí a tím potažmo proudu ( to obstarává proudové vinutí na regulačním relé), dobrá řákejme tomu výkonové omezení. P=UxI že..
Ad 4) Ubezpečuji tě, že sem relé už skutečně rozebíral, veř nebo ted na jedno před sebou koukám, a fakt máš asi pravdu... proudové vinutí na zpětném spínači... jak sem mohl takovou kravinu napsat... těch cca 25 závitů 2mm Cu drátu je tam proto, že neměli kleště a měli moc dlouhej drát, tak ho namotali na jho vid?
Ad 5) asi největší píčovina.. Nahradit Zpětný spínač diodou a bude to fungovat stejně... NEBUDE. Matematika: P=UxI, táákže počítejme, jmenovitý výkon dynama je 200W, napetá jmenovité je 12 volt ( jmenovité!!) to máme 16,6 A. Úbytek na křemíkové diodě ( Germanium asi použivat nebudeme) je 1,2 V. Takže cca 20W budeš topit někam do hliníku, nehledě na to, že samozřejmně těch 1,2 voltu v propustném směru dioda požere, takže dynamo pojede na 14,4 V, ale na baterce budeme mít světe div se 13,3 což na nabíjení zrovna není. Tím totálně zkurvíš nabíjecí charakteristiku. Alternátory používající třífázové usměrňovače na to jsou udělané a napětí mají pochopitelně vyšší.
Takže s diodou místozpětného spínače se bude baterie nabíjet až při mnohem vyššch rychlostech dynama. nehledě na 20 zkurvených 20 topených někam do kabiny. Proč???
Trochu si me zklamal tou tvojí praxí, protože to jsou přesně ti lidi, kteří si to nastaví doma na koleně podle ucha oka a jiných smyslů, tvrdí, že jedině tak je to správně, a pak tvrdí, že dynmo nedobíjí a že musíme dát alternátory...
fakt ne...
Kdo chce at napíše, můžem se nekdy sejít a přeměříme mého sedana.
těch 12 A je na zýšený volnoběh cca 1000 ot/min, bez spotřebičů a do vybité baterky. Tedy řekněme maximální nabíjecí proud.
Dneska sem šteloval karbec, volnoběh sem zkoušel na 455 ot/min a začala poblikávt kontrolka nabíjení, při 550 už ne. Při 520 sepnul zpetný spínač. Takže bych řekl že je to ok. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Rancher
Založen: 19.12.2006 Příspěvky: 1061 Bydliště: Brno
|
Zaslal: čt duben 03, 2008 7:56 am Předmět: |
|
|
Taky bych k tomu něco dodal:
U=R . I
Víc teda nevím, ale tohle je pravda _________________ www.spartaky.cz |
|
Návrat nahoru |
|
|
kozzel
Založen: 3.12.2007 Příspěvky: 200 Bydliště: Plaha
|
Zaslal: čt duben 03, 2008 8:23 am Předmět: |
|
|
Tak ze by nakonec P=RxI2 |
|
Návrat nahoru |
|
|
LeDocteur
Založen: 20.12.2006 Příspěvky: 1939 Bydliště: Krysočina
|
Zaslal: čt duben 03, 2008 8:27 am Předmět: |
|
|
Jen počkejte, předseda vás zhnětne. Nebo aspoň ten vocas týkající se nabíjení přesune celej do sekce ELEKTRICKÁ SOUSTAVA. _________________ Šel dědeček na kopeček, že zařízne Buráka, kudla se mu v ruce smekla, tak zařízl ČERVINKU. |
|
Návrat nahoru |
|
|
dvk
Založen: 24.12.2006 Příspěvky: 146
|
Zaslal: čt duben 03, 2008 8:31 am Předmět: |
|
|
: ) Tak debata se nám rozproudila, že by aj Guliš mal radosť. A jsem taky za přesunutí do samostatné větve. |
|
Návrat nahoru |
|
|
Kounect
Založen: 17.3.2008 Příspěvky: 244 Bydliště: Tábor
|
Zaslal: čt duben 03, 2008 8:32 am Předmět: |
|
|
Jsem v tom nevinně, ale to vypadá na PVV _________________ 1202 STW 1962
Octavia 1963
Brouk 1977 |
|
Návrat nahoru |
|
|
Gilmor
Založen: 10.9.2007 Příspěvky: 55 Bydliště: Praha
|
Zaslal: čt duben 03, 2008 8:42 am Předmět: |
|
|
Já teda jezdím s verglem (zakázné značky) zatím 10 let v běžném provozu a zatím jedinej problém s dynamem byly vždycky uhlíky. Co jsem dával nový, tak ty vydržely jen cca 20tisíc. Ale byly to nějaký nově koupený, takový měkčí, špinivější řekl bych. Seřizoval jsem to párkrát od oka voltmetrem na baterce, baterka tam je 5. rok a vpoho.
Do stejšna bohužel někdo předemnou nakomutal alťák. Zrovna řeším dylema jestli to předělám z5. Sice to krásně dobíjí, - na kostře, rádiíčko tam je... Ale ta brutální divnost mít + na kastli mi dost chybí . Mají všechny předělaný vergly mínus na kastli?
Jinak 1.2V, to jako 2 diody za sebou? Klasika má myslím 0,6, schottka 0,3V. To už docela jde....
Podle mně dynamo asi chce trochu víc péče, ale to přece i celý takhle starý auto žejo. _________________ Hlavně zážitky! Nemusí být pozitivní, hlavně když jsou intenzivní... |
|
Návrat nahoru |
|
|
kozzel
Založen: 3.12.2007 Příspěvky: 200 Bydliště: Plaha
|
Zaslal: čt duben 03, 2008 10:10 am Předmět: |
|
|
no křemík je 0,75.. při 15 A... asi bys toho dosáhl s nákou větší mrchou, ale třeba KY715 bude mít už lehce přes 1V. Ale to je fuk. Jinak přehodit mužeš u dynama na kostru co chceš jak plus nebo minus to je vurst. Vše se přepoluje samo (stěračový motorky, i dynamo atd) Ovšem jen bacha, máš li regulátor do roku 56 včetně, tak má jeden z kontaktů ze stříbrné slitiny, a pokud připojíš mínus na kostru začně přenos materiálu na tenhle kontakt a velmi rychle ti regulator odejde!
Ja sem jednoznačně pro dymo |
|
Návrat nahoru |
|
|
AlvA
Založen: 10.1.2007 Příspěvky: 988 Bydliště: Praha
|
Zaslal: čt duben 03, 2008 3:28 pm Předmět: |
|
|
Kozzle, a dalsi blbost je si myslet to, ze ja rozumim elektrice, jak te to mohlo proboha napadlout, protoze kdybych elektrice rozumel, tak bych se treba neptal na to, jak se uplatnuje indukcnost vinuti dynama pri zvysenejch votackach treba, protoze bych to preci vedel. _________________ Pohrebaky nehnijou, to bys mel vedet. |
|
Návrat nahoru |
|
|
|
|
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra. Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru. Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru. Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
|
|